.....ေပ်ာ္ရႊင္စြာ ေလ့လာပါ.....

ရိုက္ခ်က္ (The Shot)


ဂီတတြင္ အေျခခံဖြဲ႕စည္းသည့္ပစၥည္းသည္ ႏုတ္ (note) ျဖစ္သည္။ ဗီဒီယိုတြင္ အေျခခံဖြဲ႕စည္း သည့္ပစၥည္းသည္ ရိုက္ခ်က္ (shot) ျဖစ္ပါသည္။ ႏုတ္သည္ အသံအနိမ့္အျမင့္ႏွင့္ အခ်ိန္ကာလအပိုင္း အျခားပါေသာ အသံတစ္သံျဖစ္ပါသည္။ ရိုက္ခ်က္သည္ ရုပ္သြင္ျပင္ႏွင့္အခ်ိန္ကာလအပိုင္းအျခားပါေသာ ရုပ္ပံုတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ႏုတ္မ်ားကို အစီအစဥ္တက်တြဲထားလွ်င္ ဂီတကို ျဖစ္ေစပါသည္။ ရိုက္ခ်က္မ်ားကို အစီအစဥ္တက်တြဲထားလွ်င္ ဗီဒီယိုကို ျဖစ္ေစပါသည္။
 
ကမၻာေပၚတြင္ ဘာသာစကားမ်ားစြာရွိၾကပါသည္။ ထုိဘာသာစကားမ်ားတြင္ ရႈပ္ေထြး၍မေရရာ ေသာ၊ ဘာသားစကားတစ္ခုႏွင့္တစ္ခု မတူညီေသာ စည္းမ်ဥ္းမ်ား ရွိၾကပါသည္။ ရိုက္ခ်က္စည္းမ်ဥ္းမ်ား (Grammar of the Shot) သို႔မဟုတ္ ရုပ္ရွင္ဘာသာစကား (Film Language)သည္ ထိုစကားေျပာဘာသာ စကားမ်ားႏွင့္ လံုး၀မတူညီပါ။ ရုပ္ရွင္ဘာသာစကားသည္ ကမၻာေပၚရွိယဥ္ေက်းမႈအားလံုးအတြက္ အတူတူ ပင္ျဖစ္ပါသည္။ အမ်ားလက္ခံထားၾကေသာ ဘာသာစကားတစ္ခုလည္း ျဖစ္ပါသည္။ ရုပ္ပံုမ်ားကိုသတိထား မိေသာ လူအားလံုး ခ်က္ခ်င္းနားလည္သေဘာေပါက္ႏိုင္ေစရန္အတြက္ လူမ်ား၊ အရာ၀တၳဳမ်ားႏွင့္ လႈပ္ရွားမႈ မ်ားကို ေရးဆြဲေဖာ္ျပေသာ တစ္ကမၻာလံုးလက္ခံထားၾကသည့္ နည္းလမ္းတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။
 
ရိုက္ခ်က္စည္းမ်ဥ္းမ်ားအေၾကာင္းကို ေဆြးေႏြးရမည္ဆိုလွ်င္ ရိုက္ခ်က္ႏွင့္စည္းမ်ဥ္း၏ အဓိပါယ္ကို နားလည္ရန္လိုအပ္ပါသည္။ ဗီဒီယို၊ တယ္လီေဗးရွင္းႏွင့္ ရုပ္ရွင္ေလာကတြင္ စည္းမ်ဥ္းဆိုသည္မွာ ေရြ႕လွ်ား ေနေသာ ရုပ္ပံုတစ္ခုတြင္ ပါ၀င္ႏိုင္ရန္အတြက္ ဖန္တီးထားေသာ ရုပ္အျမင္ဆိုင္ရာ အေျခခံအစိတ္အပိုင္း မ်ားကို ဖြဲ႕စည္းစီစဥ္ျခင္းႏွင့္ တင္ျပျခင္းမ်ားကို လႊမ္းမိုးထားေသာ အေျခခံက်သည့္နည္းလမ္းမ်ားျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ထားသင့္ပါသည္။ ထိုစည္းမ်ဥ္းမ်ားသည္ ရုပ္အျမင္ဆိုင္ရာ သတင္းအခ်က္အလက္မ်ားကို ၾကည့္ရႈ သူပရိတ္သတ္မ်ားဆီသို႔ မည္သို႔တင္ျပရမည္ကို သတ္မွတ္ေပးထားေသာ အမ်ားလက္ခံထားၾကသည့္ လမ္း ညႊန္ခ်က္မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။
 
ၾကည့္ရႈသူပရိတ္သတ္မ်ားျဖစ္ၾကသည့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အားလံုးသည္ ဗီဒီယို၊ တယ္လီေဗးရွင္းႏွင့္ ရုပ္ရွင္ ၾကည့္ရႈေနၾကသည့္ ပတ္၀န္းက်င္တြင္ ႀကီးျပင္းလာၾကသူမ်ားျဖစ္ၾကပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေရြ႕လွ်ားေနေသာ ရုပ္ပံုမ်ားကို ဖန္တီးရာတြင္အသံုးျပဳေသာ ရိုက္ခ်က္အမ်ိဳးမ်ိဳးတြင္ပါ၀င္သည့္ ရုပ္အျမင္ဆိုင္ အေျခခံအစိတ္ အပိုင္းမ်ားကို သတိျပဳမိတတ္ေစရန္၊ အဓိပါယ္ကို ေဖာ္ထုတ္တတ္ေစရန္ႏွင့္ သေဘာေပါက္နားလည္ တတ္ ေစရန္ ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ ေလ့က်င့္ပ်ိဳးေထာင္ၿပီးသားျဖစ္ေနပါသည္။ တနည္းအားျဖင့္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔သည္ အေသး စိတ္အားျဖင့္ မေျပာျပတတ္ေသာ္လည္း ကၽြႏ္ုပ္တို႔အေနျဖင့္ မည္သည့္ရုပ္ပံုသည္ ဘာကိုဆိုလိုသည္၊ မည္သည့္ရုပ္ပံုမ်ားသည္ ကၽြႏ္ုပ္တို႔အား မည္သို႔ခံစားရေစသည္ဟူေသာ အခ်က္ မ်ားကို နားလည္သေဘာေပါက္ ေနပါသည္။ ကၽြမ္းက်င္ေသာ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုရိုက္ကူးသူတို႔သည္ ဇာတ္လမ္းမ်ားကို ပိုမိုေကာင္းမြန္စြာတင္ျပႏိုင္ရန္အတြက္ ၾကည့္ရႈသူပရိတ္သတ္မ်ားႏွင့္ ရိုက္ခ်က္ မ်ားအၾကား ဆက္စပ္ေနသည့္ ဤသေဘာတရားကို အသံုးျပဳၾကပါသည္။
 
ရိုက္ခ်က္ဆိုသည္မွာ လႈပ္ရွားမႈတစ္ခုကို အခ်ိန္တစ္ခ်ိန္တြင္ ျမင္ကြင္းေဒါင့္တစ္ေနရာမွ မွတ္တမ္း တင္ထားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ လႈပ္ရွားမႈတစ္ခုကို ကင္မရာျဖင့္ တူညီေသာေဒါင့္ သို႔မဟုတ္ တူညီေသာအေန အထားမွ အႀကိမ္မ်ားစြာရိုက္ကူးေသာ္လည္း ၄င္းတို႔သည္ ရိုက္ခ်က္တစ္ခု တည္းသာ ျဖစ္ပါသည္။ ကင္မရာ ေဒါင့္၊ ကင္မရာအေနအထား သို႔မဟုတ္ မွန္ဘီလူးဆံုတာ အကြာအေ၀း ေျပာင္းလဲ၍ ရိုက္ကူးလွ်င္ မွတ္တမ္းတင္ထားေသာ ရုပ္ပံုမ်ားသည္ မတူညီေသာ ရိုက္ခ်က္မ်ား ျဖစ္လိမ့္မည္။ တနည္းအားျဖင့္ ထိုလႈပ္ရွားမႈကို မတူညီေသာ ျမင္ကြင္းမ်ားျဖင့္ ျမင္ေတြ႕ေနရေပလိမ့္မည္။ ရိုက္ခ်က္တစ္ခုခ်င္းစီသည္ တစ္ခုႏွင့္တစ္ခု တူညီမႈမရွိဘဲ ကြဲျပားျခားနားေန ေပလိမ့္မည္။
 
ထို႕ေၾကာင့္အေျခခံရိုက္ခ်က္အမို်းအစားမ်ားနွင့္ ၄င္းတို႔ကိုဖန္တီးရာတြင္ မည္သို႕ႀကိဳးပမ္း အားထုတ္ရမည္ကို မွန္ကန္စြာနားလည္ထားရန္ လိုအပ္ပါသည္။ ထို႔အတူ ၾကည့္ရႈသူပရိတ္သတ္ မ်ားသည္ ရိုက္ခ်က္ မ်ားမွ မည္သည့္ သတင္းအခ်က္အလက္နွင့္ မည္သည့္အဓိပၸါယ္ကို ေဖာ္ထုတ္ တတ္ၾကသည္ကိုလည္း သိျမင္ထားရပါမည္။ ရုပ္ရွင္၊ဗီဒီယိုရိုက္ကူးျခင္းသည္ တီထြင္ဖန္တီးမႈနွင့္ နည္းပညာပိုင္းဆိုင္ရာ လက္မႈပညာတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။ ေအာင္ျမင္မႈအတိုင္းအတာသည္ ရုပ္ပံုမ်ားကို ၾကည့္ရႈသူပရိတ္သတ္မ်ားဆီသို႔ ေကာင္းစြာဆက္သြယ္ေပးနိုင္မႈအေပၚတြင္ မူတည္ပါသည္။ သင့္ ေတာ္မႈမရိွေသာ သို႔မဟုတ္ မေကာင္းေသာ ရုပ္အျမင္ဆိုင္ရာ နည္းလမ္းမ်ားျဖင့္ ၾကည့္ရႈသူပရိတ္ သတ္မ်ားအား ရႈပ္ေထြးေအာင္ျပဳလုပ္မည္ဆိုလွ်င္ သင္ဧ။္ဖန္တီးခ်က္မ်ားကို ၄င္းတို႕သည္ ေကာင္း စြာတံု႕ျပန္လိမ့္မည္မဟုတ္ပါ။
 
ရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုဇာတ္လမ္းမ်ားနွင့္ တယ္လီေဗးရွင္းအစီအစဥ္မ်ားသည္ ရုပ္အျမင္ဆိုင္ရာ အေျခခံအစိတ္ အပိုင္းမ်ားေပၚတြင္ မ်ားစြာတည္မီေနေသာေၾကာင့္ (၁) ၾကည့္ရႈသူပရိတ္သတ္မ်ား အတြက္ အေရးႀကီးသည့္ အေၾကာင္းအရာနွင့္ (၂) သတင္းအခ်က္အလက္၊ လႈပ္ရွားမႈ၊ အျဖစ္အပ်က္ သို႔မဟုတ္ အေသးစိပ္အခ်က္အလက္မ်ားအား ျပသနည္းတို႔ကို ဖန္တီးမႈျဖစ္စဥ္တြင္ ဦးစြာစဥ္း စားဆံုးျဖတ္ထားရမည္။ အမွန္တကယ္ရိုက္ကူးမည့္ အေၾကာင္းအရာကိုေရြးခ်ယ္မႈသည္ ရိုက္ကူး ထုတ္လုပ္ေရးတြင္ပါဝင္ေသာ စာေရးဆရာ၊ ဒါရိုက္တာ၊ ဓါတ္ပံုဒါရိုက္တာ၊ သရုပ္ေဆာင္နွင့္ ထုတ္လုပ္သူမ်ားဧ။္ ဆံုးျဖတ္ခ်က္မ်ား ျဖစ္နိုင္ပါသည္။
 
ဇာတ္ညႊန္းသည္ ကင္မရာနွင့္မွန္ဘီလူးျဖင့္ အမွန္တကယ္ရိုက္ကူးမည့္အရာကို ေရြးခ်ယ္ရာ တြင္ လမ္းညႊန္မႈေပးနိုင္ပါသည္။ ကင္မရာနွင့္မွန္ဘီလူးသည္ မွန္ကန္ေသာအခ်က္အလက္မ်ား ပါသည့္ ျပင္ညီ ေထာင့္မွန္ စတုဂံတစ္ခုကို မွတ္တမ္းတင္ရန္ အတူတကြလုပ္ေဆာင္ၾကပါသည္။ ထိုေထာင့္မွန္စတုဂံသည္ ကင္မရာရိုက္ကူး သူဧ။္ဝန္းက်င္တြင္ရိွေသာ ရုပ္ပိုင္းဆိုင္ရာကမၻာေလာက အဝန္းအဝိုင္းထဲမွ ျဖတ္ထုတ္ထားသည့္ ေသးငယ္ေသာအပိုင္းအစတစ္ခု သို႕မဟုတ္ ျပတင္းေပါက္ တစ္ေပါက္မွ်သာ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုျဖတ္ထုတ္ထားေသာ အပိုင္းအစတစ္ခုတြင္ ပံုတြင္ျပသထား သည့္အတိုင္း ေဘာင္(Frame)ဟုေခၚသည့္ သတ္မွတ္ ထားေသာ၊တိက်ေသာအနားမ်ား ရိွၾကပါ သည္။ ထိုေဘာင္ထဲတြင္ မည္သည့္အရာပါသည္ျဖစ္ေစ မွန္ဘီလူးဧ။္ ေရွ႕မွာရိွေသာ တကယ့္ကမၻာ ေလာကကိုကိုယ္စားျပဳသည့္ နွစ္ဘက္ျမင္အသြင္သ႑ာန္အျဖစ္ မွတ္တမ္းတင္ထားပါသည္။ လက္ရိွ အေျခအေနတြင္ ရုပ္ရွင္ဗီဒီယိုကင္မရာမ်ားသည္ အျမင့္(ေအာက္ေျခမွအေပၚ)နွင့္ အက်ယ္(ဗယ္ ဘက္မွညာဘက္)ပါဝင္ေသာ နွစ္ဘက္ျမင္အသြင္သ႑ာန္ကိုသာ အမွန္တကယ္ရိုက္ကူး နိုင္ေသာ ေၾကာင့္ ရုပ္ရွင္ျပပိတ္ကား၊ တယ္လီေဗးရွင္းဖန္သားျပင္ သို႕မဟုတ္ ကြန္ပ်ဴတာဖန္သားျပင္ ေပၚ တြင္ ျပားေနေသာရုပ္ပံုမ်ားအျဖစ္သာ ျပသနိုင္ပါသည္။ တတိယေျမာက္အသြင္သ႑ာန္တစ္ခု ျဖစ္သည့္ ဒုသည္ ကင္မရာဧ။္ေရွ႕တြင္ အမွန္တကယ္တည္ရိွေနေသာ္လည္း နွစ္ဘက္ျမင္ အသြင္သ႑ာန္ ရိွေသာ (အလွ်ား၊အနံသာရိွေသာ) ရုပ္ရွင္ သို႔မဟုတ္ ဗီဒီယိုမ်ားတြင္ ၄င္းဒုကို အာရံုမွားမႈ တစ္ခု အျဖစ္သာ ဖမ္းယူနိုင္ပါသည္။ 

Basic widescreen 16 x 9 frame
Basic standard definition 4 x 3 frame
 
          နွစ္ဘက္ျမင္အသြင္သ႑ာန္ရိွေသာ ျပင္ညီေထာင့္မွန္စတုဂံသည္ ရိုက္ခ်က္မ်ားဧ။္ ရုပ္အျမင္ဆိုင္ရာ အေျခခံအစိတ္အပိုင္းမ်ားကို ေရးဆဲြရမည့္ေနရာတစ္ခုျဖစ္ပါသည္။ ရိုက္ကူးလိုက္ေသာရုပ္ပံုမ်ားသည္ ရုပ္ရွင္ ဗီဒီယိုနွင့္ တယ္လီေဗးရွင္းအစီအစဥ္မ်ားထုတ္လုပ္ျခင္းတြင္ အေျခခံအစိတ္အပိုင္းမ်ားနွင့္ အုတ္ျမစ္မ်ား ျဖစ္ၾကပါသည္။ ထို႕ေၾကာင့္ ေကာင္းမြန္ေသာ ရိုက္ခ်က္မ်ားျဖစ္ေအာင္ ရိုက္ကူးနိုင္ရန္ လိုအပ္လွပါသည္။
 
က်မ္းကိုး
1.      "Grammar of the shot", second edition by Roy Thompson and Christopher J. Bowe
2.      Article: "Pause: Music to Our Eyes" by Stephen Muratore
စာေရးသူ
စိုးမိုး၀င္း
Perfect Magazine တြင္ ေရးသားၿပီးျဖစ္သည္။